MARIO BEEN VERMAAKT OP LUCHTIGE ÉN SERIEUZE WIJZE SPONSORS EN VRIJWILLIGERS VAN SJZ
Sponsoren en vrijwilligers van SJZ hebben op donderdagavond 20 oktober met volle teugen genoten van gastspreker Mario Been. Op een zeer ontspannen manier vermaakte hij de meer dan honderd gasten.
Mario Been, zoon van een havenarbeider, groeide op in Rotterdam-Zuid, niet ver van De Kuip. Op 7-jarige leeftijd werd hij benaderd door Feyenoord. Om lid te mogen worden moest hij eerst door de ballotagecommissie. Dat lukte probleemloos. Been, geboren in 1963, doorliep alle hoogste jeugdteams van de Rotterdamse topclub en debuteerde op 18- jarige leeftijd in het eerste elftal.

Op een vlotte en af en toe humoristische wijze vertelde hij over zijn jeugdjaren en vervolgens zijn hele loopbaan. Been stond in zijn jonge jaren bekend als Pietje Bell vanwege zijn frivole (levens)stijl. Maar hij had zeker ook een serieuze kant. Het was hard werken bij Feyenoord. Zeker omdat de gevestigde namen jongelingen nogal eens stevig aanpakten en hen op hun nummer zette.
Been vindt het nog steeds prachtig dat hij in 1984 als jong ventje werd uitgeroepen tot het grootste talent van Nederland en Ruud Gullit en Marco van Basten achter zich liet. “Maar ik geef nu ruiterlijk toe dat die twee het veel verder hebben geschopt dan ik.”
Johan Cruijff
Hoewel hij bij Feyenoord maar kort heeft samengespeeld met Johan Cruijff heeft de Amsterdammer in Rotterdamse dienst een onuitwisbare indruk gemaakt op Been. “Johan was een fenomeen. Hij zag alles en altijd veel eerder dan anderen. We verloren, met Johan Cruijff in ons elftal, in Amsterdam met 8-2 van Ajax. Na afloop zat iedereen in de put. Johan zei dat er niets aan de hand was en het wel goed zou komen. Hij kreeg gelijk. We werden kampioen en wonnen ook de beker. Ja, van Johan heb ik niet alleen genoten, ook heel veel geleerd.”
In Italiaanse Serie A
Er waren voldoende prachtige verhalen en anekdotes om de aanwezigen te vermaken. Na Feyenoord ging hij naar Pisa in de Italiaanse Serie A. Mario: “In San Siro hielden we het grote AC Milan op 0-0. Bij Milan speelden o.a. Gullit, Van Basten en Rijkaard. We werden onder de voet gelopen, zagen alle hoeken van het veld, maar hielden stand. Vraag niet hoe, het gebeurde. Bij terugkeer in Pisa werden we onthaald als helden. Maar uiteindelijk degradeerden we wel.”
Later, als speler van Wacker Innsbruck in Oostenrijk, kende hij volgens eigen zeggen één groot hoogtepunt. “Neen, dat was zeker niet op het voetbalveld. Ik woonde in een prachtig huis op een hoge berg……”

Trainer
Nadien werd hij trainer, eerst bij NEC en later bij Feyenoord. Wie van de aanwezigen in het buitengewoon sfeervol ingerichte clubhuis van SJZ zou denken dat hij over bepaalde gebeurtenissen liever niet zou praten had het mis.
“Bij Feyenoord heb ik een zwarte bladzijde geschreven. We verloren in Eindhoven met 10-0 van PSV. Natuurlijk was dat een enorme deceptie. Maar wel de realiteit.”
Mario werd ook trainer in het buitenland. Bij RC Genk kende hij een heel mooie periode. In zijn selectie speelden onder andere doelman Courtois (nu Real Madrid) en Kevin de Bruyne (nu Manchester City). Been was ook assistent-bondscoach van Leo Beenhakker bij Trinidad en Tobago, een mooie ervaring.
Op de foto
De aanwezigen luisterden ademloos naar de verhalen van Been die er echt zin in had en alle remmen had losgegooid. Na de terugblik op zijn ‘voetballeven’ nam hij alle tijd om met aanwezigen op de foto te gaan en uitvoerig een praatje te maken.

Al vroeg op de avond was het mooi om te zien dat jonge voetballers van SJZ die net hadden getraind graag met Been op de foto wilden. Zij hebben Been nooit zien spelen, maar een Oud-Feyenoorder maakt altijd indruk. Hartverwarmend was het dat Been alle tijd nam om met de grote Feyenoord-fan Sander (uiteraard met zijn Feyenoordpet, -sjaal en –sokken) op de foto te gaan. Als extra verrassing kreeg Sander de bloemen die Mario van SJZ Promotie had ontvangen.
De bijeenkomst in het clubhuis was uitstekend voorbereid door SJZ Promotie, de afdeling binnen SJZ die zich bezig houdt met sponsoring en PR. Van de gelegenheid werd tevens gebruik gemaakt om diverse (nieuwe) sponsoren flink in de schijnwerpers te zetten. Peter Versluijs heeft een hele reportage gemaakt. Duidelijk is dat een foto van een sponsor met ook Mario Been erop het als promotiemiddel altijd goed doet.
Foto’s: Peter Versluijs