Focus op stimuleren meiden- en vrouwenvoetbal en financiële gezondheid
ING gaat per augustus van dit jaar 625 amateurvoetbalclubs in Nederland drie jaar lang financieel ondersteunen. In een grootschalig sponsorinitiatief verdeelt de bank in totaal ruim 2,5 miljoen euro aan sponsorgelden. Met deze actie onderstreept ING haar voortdurende betrokkenheid bij de ontwikkeling en groei van het amateurvoetbal in Nederland. Nederlandse amateurvoetbalclubs kunnen zich tot vrijdag 28 april aanmelden voor deze kans op sponsoring door ING, die loopt tot en met 31 juli 2026.
De aan de actie deelnemende verenigingen worden door ING beoordeeld en geselecteerd op hun inspanningen om meiden- en vrouwenvoetbal te bevorderen en hoe zij invulling geven aan het Niemand Buitenspel programma, dat ING vorig jaar introduceerde. Van de 507 geselecteerde voetbalverenigingen ontvangen 32 clubs een sponsorbedrag van € 10.000, 100 voetbalclubs kunnen rekenen op € 5.000 en 375 clubs krijgen €2.500. Deze bedragen worden de komende drie seizoenen aan deze voetbalverenigingen beschikbaar gesteld.
Extra focus op vrouwenvoetbal en financiële gezondheid
Steffen van Iersel, manager Sponsoring & Events bij ING: “ING gelooft in de kracht van diversiteit en inclusie in de samenleving. Iedereen die dat wil, moet kunnen voetballen. We willen daaraan bijdragen door amateurvoetbalverenigingen te stimuleren om meiden- en vrouwenvoetbal verder te ontwikkelen. Daarnaast willen we een actieve bijdrage leveren om voetbal ook toegankelijk te houden voor mensen die het financieel moeilijk hebben. Zeker nu veel Nederlandse sportverenigingen aangeven in zwaarder weer te zitten of binnen 5 jaar te komen, kan onze steun goed van pas komen.”
ING wil de groei en zichtbaarheid van het vrouwenvoetbal in Nederland bevorderen. Voor amateurclubs die in aanmerking willen komen voor een sponsorbedrag van € 10.000 geldt daarom de regel dat minstens 25% van dit geld wordt besteed aan het stimuleren van vrouwenvoetbal.
Daarnaast behoudt en vernieuwt ING de band met 118 al geselecteerde voetbalverenigingen, waaronder 60 meiden- en vrouwenvoetbalclubs. Deze verenigingen hebben de Meiden-en Vrouwenvoetbal campagne in 2020 gewonnen en leveren een structurele bijdrage aan de gezamenlijke ambities van KNVB en ING op het gebied van Meiden- en Vrouwenvoetbal.
Voor alle gesponsorde clubs geldt dat ze zich inzetten om leden die in een slechte financiële situatie verkeren betrokken te houden bij hun club. ING verwacht dat de amateurclubs een financieel contactpersoon aanstellen die clubleden helpt met financiële vraagstukken, mocht dat nodig zijn. Op deze manier kunnen ook mensen die in armoede leven betrokken blijven bij het amateurvoetbal. ING wil zo bijdragen aan een inclusieve samenleving waarin iedereen de kans krijgt om deel te nemen aan activiteiten die hij of zij leuk vindt.
Sponsoring sinds 2014
Sinds 2014 zet ING zich als hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal actief in voor het amateurvoetbal en sponsort momenteel al 550 amateurclubs. Dit nieuwe sponsorinitiatief bouwt voort op het succes van eerdere jaren en toont de blijvende betrokkenheid van ING bij de ontwikkeling van het Nederlandse voetbal op alle niveaus.