Ze hebben binnen hun niet geringe capaciteiten als voetballers het hoogste bereikt, het 1ste elftal van hun clubs. Michael van Kooperen bij lv Roodenburg en Michael Halvemaan vooral bij rkvv DoCoS. De beide Michaels hebben menigmaal tegen elkaar gevoetbald, in bloedstollende derby’s. Het ging er dan stevig maar fair aan toe, met een biertje in de 3e helft. De mannen mochten elkaar, werden vrienden, zo close dat ze gezamenlijk op vakantie gingen.

Michael Halvemaan (l) en Michael van Kooperen: ‘Het gaat crescendo met MKH Business. Toen jullie van LeidenAmateurVoetbal hier binnen kwamen stonden de tellers op ruim 23.000 bakkies koffie, meer dan 94.000 verkochte kledingstukken en dik 13.000 tevreden klanten’.

Op de kop af 9 jaar geleden vlogen ze naar Griekenland. Op Kreta brachten ze zonnige en bovenal ontspannende weken door, samen met: Niels van der Linden (DoCoS) en Peter du Prie (Lugdunum). ,,Toen praatten wij ook over onze toekomst, fantaseerden op een terras en in het zwembad, met zo’n gele rakker binnen handbereik, zo smeedden we plannen”,  vertelt Halvemaan. Aan het brainstormen kwam een abrupt einde. Michael werd geveld door de Mexicaanse griep en moest om te voorkomen de besmetting over te dragen hals over kop naar huis. Daar heeft hij zes weken op bed, herstellend van die ellendige virus in alle rust voortgeborduurd wat op Kreta begon, ideeën op papier gezet en een ondernemersplan geschreven. De gesprekken werden voortgezet, de details besproken en puntjes op de i gezet. Top, we gaan de slag, werd er besloten. En zo is hun bedrijf in onder meer sportkleding ontstaan: MKH Business. De M staat voor de voornaam van de mannen, K voor Kooperen en H voor Halvemaan, die samen in Business zijn. Hun klantenkring? Sportclubs, scholen en bedrijven.

Michael van Kooperen: ‘Ondernemen kun je vergelijken met topsport. Het vereist talent, inzet, discipline en ook een beetje geluk en gunnen.’

Michael en Michael (de 2 M’s) ontvangen de afgevaardigden van LeidenAmateurVoetbal in hun showroom aan de Touwbaan in Leiderdorp. Er is ook nog een derde M bij het bedrijf betrokken, dat is de M van Marcel Woensdregt, ooit een betrouwbare kracht in de hogere 11-tallen van Quick Steps uit Den Haag. Afgaande op zijn geblokte gestalte en spierbundels-als-kabels zal hij vooral verdedigend zijn mannetje hebben gestaan. Deze M, minstens zo belangrijk als de andere M&M, houdt zich tijdens het interview met andere, ongetwijfeld ook belangrijke, zaken bezig. De komende twee uur wordt immers een Leidse aangelegenheid, waar een Hagenaar/Hagenees zich beter afzijdig van kan houden.Toch kan hij niet nalaten te zeggen: ,,Leidse voetbalclubs kwamen altijd met samengeknepen billen naar Den Haag, mentaal stonden ze al op achterstand voordat de scheidsrechter liet aftrappen. Ik kan mij niet herinneren ooit van een Leidse club te hebben verloren. Haha.”

Contractondertekening. MKH Business heeft een overeenkomst met ADO Den Haag. Het bedrijf is 2 jaar kledingsponsor voor de jeugdopleiding. V.r.n.l.: Rob Meppelink (Hoofd Opleiding ADO Den Haag), Marcel Woensdregt en Michael Halvemaan.

Hij heeft er Michael Halvemaan meteen mee op de kast: ,,Misschien liep het bij anderen dun door de broek, maar bij mij beslist niet, om mij te passeren moesten jullie van hoge huize komen.” Michael van Kooperen, voormalig manager sportlokaties Smallsteps Kinderopvang, blijft wijselijk buiten dit verbale geweld.

Halvemaan (31) vertoont een verbluffende gelijkenis met Marc Overmars, de directeur van Ajax, in diens beste dagen. Hij is 1 meter 65, heeft zwart haar, felle donkere ogen die niets ontgaan. Van Kooperen (35), net als zijn vader en andere familieleden hondstrouw aan Roodenburg. Hij lijkt de rustigste van het duo M&M. Beide mannen hebben van jongs af aan gevoetbald, eerst op straat en het schoolplein, Halvemaan vervolgens bij DoCoS, met uitstapjes op latere leeftijd. Bij Van Kooperen bleef het blauw-zwarte bloed door de aderen stromen, op een seizoen SJC na. Als voetballers verschilden zij hemelsbreed van elkaar. De fragiel ogende Halvemaan moest het hebben van zijn snelheid en techniek. Van Kooperen schuwde de duels niet. Hem werden leiderskwaliteiten toegedicht. Hij nam deel aan de KNVB-cursus Trainer/Coach, geleid door Paul van der Zwaan en Ruud de Groot, en behaalde het diploma met glans. Het is dan ook geen verrassing dat hij in zijn loopbaan als trainer én speler dominant aanwezig was. Als woordvoerder van het vlaggenschip wist hij onmiddellijk na het laatste fluitsignaal een heldere analyse te geven van het vertoonde spel en het resultaat. Februari 2011, GHC-Roodenburg (2-1). Daarover zei Michael: ,,Ik had mij meer voorgesteld van de derby, maar vanwege de weersomstandigheden was fatsoenlijk voetbal simpelweg onmogelijk. Die bal ging alle kanten op. GHC was de betere partij, zeker na de rust hebben ze ons vastgezet en konden wij geen vuist meer maken. Wij misten voorin stootkracht en snelheid, mede omdat Robin Ravensbergen ontbrak.”

Michael Halvemaan: ‘Wanneer iemand moeite heeft met mijn naam, zeg ik altijd: ‘Het is volle maan gedeeld door 2.’

Halvemaan, die soms enige uitleg moet geven over de schrijfwijze van zijn naam en dan zegt ‘Ik heet Vollemaan gedeeld door 2’ speelde het leeuwendeel van zijn voetballeven bij DoCoS (,,Een warme club”), maakte een overstap naar Lugdunum en sloot zich met onder anderen Jeffrey Loozen, Michel Schouls en Michael de Roode in 2013 aan bij GHC.  Voorzitter Dick Barnhoorn van de opgeheven fusievereniging aan de telefoon: ,,Ja, Michael hadden wij graag bij de club en daar hebben wij met succes ons best voor gedaan. Zo’n man heb je graag als mens en als voetballer binnen je gelederen. Michael is sociaal, enthousiast, een bindende figuur en een behendige speler. Zo’n iemand wil iedere trainer wel hebben. Ik bewaar warme herinneringen aan Michael.”

Michael Halvemaan (the look-like van Marc Overmars) heeft uitgelegd dat zijn sprong- en kopkracht tot zijn sterkste punten behoorden. Zijn passes van achteruit kwamen in aanmerking voor verbetering.

Sergio Rademakers heeft Roodenburg enkele seizoenen voor LeidenAmateurVoetbal gevolgd. En nog. Gloedvol beschreef hij menige wedstrijd en steevast haalde hij Van Kooperen voor de microfoon. Een paar citaten zijn het waard voor de eeuwigheid vast te leggen. Onder de kop ‘Pleisters, sponzen en waterzakken’ beschrijft Sergio het leed dat deze Michael overkwam in de bekerontmoeting met Lugdunum. Michael viel in de 9e minuut van de 2e helft in en vertelt: ,,Ik probeerde de bal af te schermen en bij het draaien voel ik wat knappen in de knie. Na een bezoek aan de dokter en het op diens advies maken van een MRI-scan, vertelde de orthopeed wat ik al vreesde: mijn voorste kruisband was afgescheurd.” 2 Maanden later direct na 3 oktober – ,,Gelukkig heb ik Leidens Ontzet nog kunnen vieren” – ging Van Kooperen onder het mes. Er werd een spier uit de knie gehaald en de kruisband via een tunneltje vastgezet. Met het been omhoog ging hij vanuit huis weer aan het werk. Dan tekent Sergio op: ,,Ik hoorde trainer Patrick Heymans zeggen dat “de echte buffel” node wordt gemist.” Na een jaar toekijken speelde Van Kooperen weer mee, tegen DWO, een vanzelfsprekend “gelukzalig” moment voor hem. Michael van Kooperen tegenover Rademakers: ,,Mijn rentree duurde maar een half uur. Bij een sprintduel wilde ik de bal terug koppen op onze keeper Mike Armitage, die onze vaste keeper Mario van der Pluym verving, maar ik kreeg een duwtje en toen voelde ik mijn hamstring. Alsof er van achteren een mes in was gezet.”

Wanneer Halvemaan het hemd van het lijf wordt gevraagd, kan de LAV-redacteur de nodige interessante uitspraken noteren: De in 1988 in Leiden geboren Schorpioen is afgestudeerd in Bedrijfskundige Informatica. Breng een bezoek aan www.mkhbusiness.nl en je kunt er donder op zeggen dat het diploma met klinkende cijfers werd behaald. Met zijn bedrijf Twinkling Designs heeft hij menige website en webshop vorm gegeven. ,,In het veld voelde ik me als – links/rechts – het lekkerst. Later schoof ik op, om na verloop van tijd terug te keren naar de verdediging.” Halvemaan sluit zich aan bij de woorden van Dick Barnhoorn (‘Ja, ik ben behoorlijk snel, wie mij wil passeren moet slimmer en sneller dan mij zijn. Ik bijt mij vast in mijn tegenspeler en laat niet los’), maar wil gezegd hebben dat hij ondanks zijn lengte een verrassende sprong- en kopkracht had en – als “een regisseur, een verlengstuk van de trainer” – achterin corrigerend optrad. ,,Ik heb al jong – ik was 16 toen ik debuteerde in het 1ste van DoCoS – met geweldige jongens gevoetbald.” Op verzoek stelt Michael ter plekke zijn Leidse elftal samen:

Doel: Jorrit Hermans

Verdediging:  Sergio Vrede, Herman van Marwijk, Nino Poulina,Michael van Voorthuijzen

Middenveld: Peter du Prie, Hans van Marwijk, Patrick Wijsman

Aanval: Tom Henzing, Barry Dubbeldeman, Martijn van Leeuwen

Het leek wel afgesproken werk toen beide mannen in dezelfde week een dikke streep zetten onder hun voetballoopbaan. Dat klopt wel, want na gedegen voorbereiding gingen zij samenwerken in wat nu een succesvolle onderneming genoemd kan worden, MKH Business die bedrijfskleding aan de markt brengt. Niet zo maar bedrijfskleding,  bedrijfskleding voor uiteenlopende bedrijfstakken. Denk aan Veiligheidskleding, Werkkleding, Corporate Wear (kleding voor personeel van bedrijven), kleding voor horecapersoneel en Promotionele Kleding. Voeg aan deze lijst van kleding voor een breed scala aan mogelijke klanten sportkleding toe. Vooral dit laatste – het zal niemand onder onze beste lezers en lieve lezeressen verbazen – heeft de grote interesse van LeidenAmateurVoetbal. Dat kunnen Van Kooperen en Halvemaan als geen ander begrijpen. Dat Roodenburg behoort tot de groeiende klantenschaar lijkt een “inkoppertje”: ,,Ja, met Roodenburg hebben wij nauwe banden, wij leveren alles aan de club”, legt Van Kooperen uit. ,,We kleden de leden en staf helemaal aan. Dat doen wij anders dan anderen in deze concurrerende branche.” Hoe dan, Michael? Halvemaan:  ,,Wij bieden een unieke service. Er kan rechtstreeks bij ons besteld worden en wij leveren ook “op maat” af. De club heeft er verder geen omkijken naar. Wij nemen dus werk uit handen, ook hoeft de club geen voorraad te houden. Dit is wij “ontzorgen” noemen.”

Met een stevige handdruk bezegelen Ronald van Weerlee, bestuurslid van Lv Roodenburg (met financiën in zijn portefeuille) en Michael Halvemaan hun samenwerking.

De Michaels leunen achterover in de prettig zittende fauteuils en wachten op de aaahs en ooohs van fotograaf Johan en uw redacteur. ,,Ja, dit is nieuw en ook nieuws”, klinkt het tegelijk van ons. Richten jullie zich speciaal op voetbalclubs? ,,Nee, iedere sportclub kunnen wij op zijn wenken bedienen, van korfbal tot volleybal, van hockey tot darts, en alles daar tussenin. Wij zijn sterk in de Randstad, maar opereren landelijk.” Dan blijkt dat ook korfbalverenigingen als Velocitas , De Danaïden en Trigon tot de klantenkring behoren. Ook deze clubs en andere verenigingen communiceren de eenvoudige en doeltreffende wijze van werken met MKH Business op hun eigen websites. ,,Voetballen op het niveau wat wij deden, kon onmogelijk gecombineerd worden met de drukke en veelomvattende werkzaamheden in ons bedrijf. Bovendien hebben wij gezinnen. Nee, wij willen niet de mannen zijn die op zondag het vlees snijden. Zaken doen is belangrijk en het gezinsleven ook.”

Michael en Michael: ‘Omdat wij ook op niveau hebben gevoetbald, weten wij als geen ander aan welke eisen sportkleding moet voldoen. Het moet lekker zitten, niet te strak en niet te ruim.’

Omdat Michael en Michael jarenlang zelf hebben gevoetbald, weten ze waaraan sportkleding moet voldoen: ,,Sportkleding moet goed en lekker zitten. Niet te strak en niet te ruim.” Merken, daar gaan sporters ook voor. MKH Business werkt samen met het oer-Hollandse en oer-degelijke Quick, met Under Armour en het Duitse topmerk Jako. Michael H: ,,De sportkleding is van hoogwaardige kwaliteit en gemaakt van actief ademend materiaal. Je ziet vaak op TV hoe shirts plakken, dat is onaangenaam. Door de door ons gebruikte stof wordt het lichaamsvocht snel getransporteerd en blijft de huid droog. Da’s lekker sporten.” Uniformiteit en herkenbaarheid komen ook steeds vaker aan de orde bij uitingen van scholen (Leonardo en het Adelbert College onder andere behoren tot de klanten van MKH Business,  en bedrijven. ‘Daar spelen wij op in,’ aldus M.v.K. Om het deze klanten makkelijker te maken organiseren de mannen pasdagen, waarbij de catwalk functioneel kan worden ingezet, onder het motto ,,Kijk maar hoe het zit, kijk maar hoe staat.” Ook voor scholen en bedrijven geldt: via een persoonlijke webshop kunnen personeel en leerlingen de gewenste kleding bestellen, de uitlevering van kleding vindt op naam plaats vanuit Leiderdorp.

Scholen en bedrijven behoren tot de klanten van MKH Business.

In het verleden openden voetballers na hun carrière een winkel, bij voorbeeld in sigaren en sigaretten, zoals Kick Smit en later Bennie Muller. Of zoals Faas Wilkes en Coen Moulijn begonnen ze een winkel in herenmode. Eddy Pieters Graafland en vóór hem Hans van der Hoek een sportzaak. Sjaak Swart heeft nog altijd een cateringbedrijf en is de uitbater van de kantine van De Toekomst. De tijden zijn veranderd. Voetballers, wanneer zij gestopt zijn, beleggen tegenwoordig hun miljoenen in vastgoed, aandelen en een 2e huis in Portugal, en vernoemen om belastingvriendelijke redenen Foundations naar zichzelf. Dat is allemaal niet weggelegd voor Michael van Kooperen, die een bescheiden bedrag per punt kreeg uitgekeerd, toen hij een seizoen voor SJC koos. Michael Halvemaan moest het doen met een kogelbiefstuk voor de wedstrijd op zondagmorgen. De Michaels zijn daar niet door gefrustreerd. ,,We hebben altijd lekker gevoetbald, veel gelachen en vriendschappen voor het leven gesloten. Met MKH Business hebben we een mooi bedrijf opgebouwd, waar wij weer onze talenten kunnen gebruiken.” De conditie houden de beide M&M’s op peil. Hoewel ondernemen sowieso al topsport is, fitnest Halvemaan 2x per week en speelt hij jaarlijks met leden van de ADO Den Haag businessclubleden tegen het elftal van Alfons Groenendijk. Van Kooperen dubbelt met Andy van der Meulen (doelman Sporting Leiden) bij Tennisvereniging De Munnik.

Foto’s: J.C. Kranenburg e.a.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto MKH 8!!!!!!

·      Scholen en bedrijven behoren tot de klanten van MKH Business.

 

 

Avatar
Bevlogen, kent vrijwel elke Leidenaar, al lang journalistiek actief, interviewt sinds 2014, nestor van de redactie, lieve opa, graag gezien. 'Oude clubhelden", zijn ding!